2010. február 22., hétfő

Pollentás kenyér


Az egyik legfinomabb kenyér,amit Limarától tanultam.Évek óta a családi asztalra kerül.Aki kipróbálja,biztosan rabja lesz.
A munkát a sütést megelőző napon egy előtésztával kezdem.A recept szóról -szóra eredeti.
Kovász:
130 g víz
17 g aktív kovász
3 g friss élesztő
200 g BL 80 liszt
Ezeket jól összedolgozom, a végén már kézzel.Egy edénykébe teszem,letakarom,és reggelig nincs vele dolgom.
Másnap előveszem,és darabokra csipkedve a kenyér sütő üstjébe teszem.
Tészta
160 g víz
20 g vaj
csipet aszkorbin
10 g só
300 g BL 80 liszt
8 g élesztő
A fent megadott vízből keveset a tésztához adok,és egyneművé kevertetem a géppel.Ha csapkodna,kicsi lisztet is szórok rá.Én így szoktam az öregtésztával is,mert könnyebb utána összedolgozni a gépnek.Amikor szép síma,sorba belepakolom a többi hozzávalót is.Most rendes dagasztóprogramon indítom,és 20 percig hagyom a masinát.A vége előtt 5 perccel adom hozzá a megfőzött,kicsit langyos kukoricadarát.
Pollenta
175 g víz
35 g kukoricadara
Volt,hogy előző nap ezt is elkészítettem,hűtőbe tettem,és kissé melegítve kevertettem a tésztához.
Most már nem hagyom magára,mert alaposan ellágyíthatja az állagát.Nekem mindig kell még egy kevés liszt hozzá.
Ha leáll a gép,még kézzel átgyúrom kissé a kész tésztát.Lehet látni az apró pöttyöket.
Elteszem kelni,hogy duplájára nőjön.Majd egy erre alkalmas tálba,ami nálam egy gyümölcsmosó kosár,egy konyharuhát teszek,amire lisztet szórok.Fejjel lefelé belehelyezem a tésztát,és hagyom,hogy szépen megkeljen.Utána óvatosan a jénaimba borítom,és éles eszközzel körben bevágom a tetejét.Megszórom még kicsit a darával,majd jól lefújom virágspriccelővel.Ráteszem a jénai tetejét.
Előmelegített sütőben 180 fokon 50 percig sütöm.Amikor kész,kiveszem,ugyancsak levizezem.Messziről lehet hallani,hogyan cserepesedik a héja.
A végeredmény egy nagyon finom,légiesen könnyű,ropogós héjú kenyérke lesz.

2 megjegyzés:

  1. Ez a kenyér aztán jól "lerongyolódott", vagy éppen az az érték benne? Gyönyörűűű!

    VálaszTörlés
  2. Erika,igen,azt hiszem ez nagyon is érték!:))
    Köszönöm!

    Kiskukta,köszönöm Neked is!

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails